Sprawozdanie z Wycieczki "Śladami Dziedzictwa Podlasia"

Dnia 22 Czerwca 2019 roku nasze Stowarzyszenie "Klubu Amazonek Hajnówka" wybrałyśmy się na wycieczke śladami "Szlaku Tatarskiego i Dziedzictwa Podlasia".

Autobusem wyruszyliśmy z Hajnówki po drodze, podziwiając nasz piękny krajobraz,różnorodny pachnący łąkami latem. Pierwszym naszym miejscem zwiedzania był Supraśl, tam zostaliśmy przyjęci przez ojca Wielebnego, który zaprowadził nas do Monasteru "Zwiastowania Najświętszej Marii Panny". Cerkiew ta w swojej architektonicznej symbolice to gotyckie wieże połączone w jedność z bizantyjskimi kopułami. Następnie Spacerkiem udaliśmy się do "Supraskiego Muzeum Ikon", przekraczając progi muzeum przenosimy się do świata tajemniczej duchowośći prawosławnej. W tle dobiega mistyczny śpiew liturgii prawosławnej,pomieszczenia są przyciemnione, a w nich przepiękne zbiory ikon i krzyży. Przewodniczka wprowadziła nas w tajemnice sztuki pisania ikon, oraz symbolike. Na końcu obejrzeliśmy freski z XVI wieku, które cudem ocalały z ruin cerkwi, bestialsko zniszczonej w 1944 roku. Zwiedzanie Supraśla, to tylko wstęp do dalszego poznawania dziedzictwa Podlasia. Kontynując dalsze zwiedzanie zasmakowaliśmy Tatarskich przysmaków w przytulnej Restauracji "Tatarynka", prowadzona przez sympatyczną panią Aline Jodłowską, mieliśmy okazje spróbować przysmaków tatarskich takich jak : Fyrsztyk, Kobate, Kibin popijając tradycyjnym napojem Syta, który jest na bazie miodu i imbiru po tej uczcie wyszliśmy najedzeni do syta. Ruszyliśmy w dalszą drogę kierunek Kruszyniany, to wieś w powiecie Sokólskim położona w pobliżu rzeki Nietupy na skraju znajdujących się nad nią łąk i lasów. Zwiedziliśmy najstarszy w Polsce Muzułmański Meczet z XVIII wieku. Jest to unikalny zabytek, gdyż w Polsce są tylko dwa takie obiekty i drugi znajduję się w Bohonikach. Konstrukcja świątyni jest drewniana i postawiona na planie prostokąta, ozdabiają je dwie wieżyczki wykończone półksięzycami. Wnętrze jest podzielone na dwie części, odzdzielnie dla kobiet i mężczyzn. Wchodząc do meczetu, przed wejściem oczywiście jak tradycja muzułmańska nakazuje należy zdjąć obuwie i do meczetu wchodzimy na boso. Usiedliśmy na podłodze w bożnicy i pan Dżemil ciekawie i z humorem opowiedział o historii i tradycji tutejszych Tatarów. Tuż za swiątynią jest stary cmentarz tatarski - Mizar, który jest otoczony kamiennym murem wchodząc na Mizar czuje się duchowość miejsca, bogato zdobione nagrobki z XIX wieku mające formy ostrosłupów, kolumn lub szlifowanych płyt, stare, tradycyjne jak i nowe przypominające chrzescijańskie. Różniące się od tych, które znamy inskrypcjami i symbolami, widzimy islamski pół księżyc z gwiazdą oraz wersety Koranu, wszystkie zwrócone na wschód. Po zwiedzaniu tak mistycznego miejsca, ruszyliśmy do Parku Leśnego "Silvarium" po Czopku. Miejsce to pełni funkcje rekreacyjną i edukacyjną, lubią ją wycieczki. Dla osób lubiących spacery Poczopek oferuje Leśne Wędrownie, są to wyznaczone scieżki, poprowadzone w taki sposób, by pokazać najpiękniejsze zakątki otaczających nas lasów. Jak to w życiu bywa wszystko co dobre i piękne szybko się kończy, takim akcentem zakończyliśmy naszą edukacyjną wycieczkę